Dbamy o Twój biznes

Pomagamy szybko i profesjonalnie

Sztuczna inteligencja okiem UE

Unia Europejska dostrzega korzyści wynikające ze stosowania sztucznej inteligencji, zwraca niemniej również uwagę na powiązane z nią zagrożenia – w tym te dla najbardziej podstawowych praw nam przysługujących. Pomijając apokaliptyczne scenariusze rodem z „Terminatora” wynikające z lekkomyślnego stosowania AI w przemyśle zbrojeniowym, Unia chce zadbać by nie ziściły się czarne wizje podobne do tych, które oglądać mogliśmy choćby w serii „Black Mirror”, zgodnie z którymi stosowanie AI prowadzi np. do dyskryminacji i wykluczenia społecznego. Ze względu na powyższe, UE dostrzega konieczność regulacji zasad w oparciu, o które, sztuczna inteligencja będzie mogła być rozwijana oraz wykorzystywana.

Mimo, że regulacje te są obecnie dopiero tworzone, ich wejście w życie jest nieuchronne i spodziewać się ich można być może już w 2024 roku. Planując rozwijanie AI, warto więc wsłuchać się już teraz w głos prawodawcy unijnego i tak planować przyszłe rozwiązania, by zmaksymalizować szansę na osiągnięcie ich spójności z nadchodzącymi regulacjami prawnymi. Wiele rozwiązań, które krążyć mogą w głowach kreatywnych programistów, może się bowiem okazać niemożliwymi do zgodnego z prawem wykorzystania – przynajmniej w Unii Europejskiej.

Unia Europejska różnicuje ponadto rozmaite zastosowania AI pod kątem ryzyka powiązanego z tą technologią. Im wyższe ryzyko, tym bardziej rygorystyczne będą regulacje, którym dane rozwiązanie będzie musiało odpowiadać. O tym jakie kategorie rozwiązań wiązać będą się z podwyższonym poziomem ryzyka – ergo z podwyższonymi rygorami – piszemy w osobnym wpisie.

UE deklaruje, że w centrum wszelkich rozważań dotyczących wykorzystania AI stać musi człowiek, a ponadto, iż konieczna jest harmonizacja zasad stosowania AI na obszarze całej UE. Stąd, spodziewać możemy się w tym przypadku podejścia podobnego jak w przypadku tzw. RODO – a więc rozporządzenia obowiązującego na obszarze całej UE, neutralnego technologicznie, wymagającego domyślnej ochrony praw jednostki i myślenia o nich już na etapie projektowania danego rozwiązania.

Podobnie jak w przypadku RODO, Unia Europejska stoi na stanowisku, że regulacje prawne mieć powinny zastosowanie do wszystkich podmiotów świadczących usługi oparte o AI na terytorium UE, niezależnie od tego czy mają siedzibę w UE. Niemożliwym będzie więc obejście regulacji unijnych poprzez założenie spółki np. w USA czy UK, jeśli rozwiązania oparte o AI kierować będzie ona do UE.

Zaawansowany zarys przyszłych (już nieodległych) regulacji unijnych dotyczących projektowania, tworzenia i korzystania z systemów AI znaleźć możemy w projekcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji. Zakładając, że projekt ten nie ulegnie już zapewne większym zmianom oraz biorąc pod uwagę jak czasochłonnym i kosztownym procesem biznesowym może być stworzenie czy wdrożenie systemu AI, warto już teraz zapewnić by projektowane, tworzone czy wdrażane systemy AI spełniały wymogi przewidziane w projekcie rozporządzenia. O wymogach piszemy więcej w odrębnych wpisach.


Aktualizacja: 13 czerwca 2024 r. przyjęte zostało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 - potocznie zwane aktem w sprawie sztucznej inteligencji albo AI Act, którego przepisy zaczną być stosowane stopniowo na przestrzeni lat 2025-27.


Wpisy powiązane:

Unijna definicja sztucznej inteligencji

Poziomy ryzyka systemów AI

Model AI a system AI

Kary pieniężne za naruszenie AI Act

Czy AI jest legalna?


🔝Prawo AI - wszystkie wpisy


Data publikacji: 11.01.2024

Data aktualizacji: 16.09.2024

Kontakt

Borek Doliński Radcowie Prawni spółka jawna

ul. Grunwaldzka 224b/9, 60-166 Poznań

office@bdrp.pl

[0048] 530 001 500 // 510 551 991

O nas

Specjalizujemy się w obsłudze prawnej biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem branży IT.

Oferujemy najwyższą jakość świadczonego wsparcia prawnego, wysoką responsywność i osobiste zaangażowanie wspólników Kancelarii.