W niniejszym wpisie zwrócimy uwagę na obowiązki dystrybutorów systemów AI wysokiego ryzyka, a więc podmiotów, które udostępniają takie systemy na rynku Unii w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie, nie będąc przy tym dostawcą lub importerem.
Unijny akt o sztucznej inteligencji (dalej też: „AI Act”) w specyficzny sposób uregulował obowiązki między tymi trzema kategoriami podmiotów. Importerzy systemów AI wysokiego ryzyka muszą bowiem weryfikować czy dostawcy tych systemów spełnili swoje wymogi, zaś na dystrybutorów nałożono obowiązek weryfikowania czy obowiązkom swym sprostali zarówno dostawcy, jak i importerzy w/w systemów.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 AI Act przed udostępnieniem na rynku systemu AI wysokiego ryzyka dystrybutorzy sprawdzają, czy:
- został on opatrzony wymaganym oznakowaniem zgodności CE, czy dołączono do niego kopię deklaracji zgodności UE (art. 47 AI Act) i instrukcję obsługi,
- dostawca tego systemu spełnił swoje obowiązki ustanowione w art. 16 lit. b) i c) AI Act (a więc czy podał w systemie lub na jego opakowaniu lub dołączonej do niego dokumentacji swoje dane identyfikacyjne i kontaktowe oraz czy system AI posiada system zarządzania jakością zgodny z art. 17 AI Act),
- (w stosownych przypadkach) importer w/w systemu spełnił swoje obowiązki ustanowione w art. 23 ust. 3 AI Act (a więc czy podał w systemie lub na jego opakowaniu lub dołączonej do niego dokumentacji swoje dane identyfikacyjne i kontaktowe).
Co istotne, gdyby dystrybutor stwierdził, że system AI wysokiego ryzyka nie jest zgodny z wymogami ustanowionymi w art. 8-15 AI Act, zobowiązany jest do powstrzymania się od udostępnienia na rynku tego systemu, dopóki nie zostanie zapewniona zgodność systemu z tymi wymogami. Dodatkowo, jeżeli system AI wysokiego ryzyka stwarza ryzyko w rozumieniu art. 79 ust. 1 AI Act (tj. dotyczy zdrowia i bezpieczeństwa lub praw podstawowych osób), dystrybutor informuje o tym stosownie do przypadku dostawcę lub importera systemu (co istotne, nie ma tu obowiązku zawiadamiania jakiegokolwiek organu państwowego jak to ma miejsce w wypadku niezgodności powstałej już po udostępnieniu systemu AI na rynku).
Kolejna grupa obowiązków dotyczy etapu już po udostępnieniu przez dystrybutorów systemu AI wysokiego ryzyka. Dystrybutorzy zobowiązani są zapewnić by – w okresie, w którym ponoszą odpowiedzialność za system AI wysokiego ryzyka – warunki jego przechowywania lub transportu nie zagrażały zgodności systemu z wymogami ustanowionymi w art. 8-15 AI Act.
Jeżeli dystrybutor na podstawie dostępnych mu informacji dojdzie do wniosku, że system AI wysokiego ryzyka udostępniony przez niego na rynku jest niezgodny z wymogami ustanowionymi w art. 8-15 AI Act, podejmuje działania naprawcze konieczne do zapewnienia zgodności tego systemu z tymi wymogami, do wycofania go z rynku lub wycofania go z użytku lub zapewnia podjęcie takich działań naprawczych przez (stosownie do przypadku) dostawcę, importera lub odpowiedniego operatora. W przypadku gdy system AI wysokiego ryzyka stwarza ryzyko w rozumieniu art. 79 ust. 1 AI Act, dystrybutor natychmiast informuje o tym dostawcę lub importera systemu oraz organy właściwe w zakresie przedmiotowego system AI wysokiego ryzyka, przekazując szczegółowe informacje w szczególności na temat niezgodności systemu z wymogami i wszelkich podjętych działań naprawczych.
Dystrybutorzy mają też obowiązek współpracy z odpowiednimi organami krajowymi w zakresie wszelkich działań, które organy te podejmują w odniesieniu do systemu AI wysokiego ryzyka udostępnionego na rynku przez dystrybutorów. W szczególności, na uzasadniony wniosek odpowiedniego organu, dystrybutorzy systemów AI wysokiego ryzyka przekazują temu organowi wszelkie informacje i dokumentację dotyczące wypełniania przez nich obowiązków oraz służące wykazaniu zgodności dystrybuowanych przez nich systemów z wymogami rozporządzenia.
Znajomość wymogów dla systemów AI wysokiego ryzyka określonych przez prawo sztucznej inteligencji, a także obowiązków jakie spełniać muszą dostawcy, importerzy i dystrybutorzy tych systemów pozostaje warunkiem kluczowym dla wprowadzenia tych systemów do obrotu gospodarczego oraz czerpania z niego zysków. Wdrożenie tych systemów zgodnie z AI Act oraz umiejętność sprawnego posługiwania się przepisami tego rozporządzenia w bieżącej działalności zapewnić może sprawna obsługa prawna AI, której tworzące się prawo AI nie jest obce. Zachęcamy do kontaktu z naszą kancelarią, która wspiera organizacje w zapewnieniu zgodności z regulacjami prawnymi dotyczącymi sztucznej inteligencji.
Wpisy powiązane:
Wymogi dla systemu wysokiego ryzyka
Dokumentacja techniczna systemu AI
System zarządzania ryzykiem AI
Obowiązki dostawców systemów AI
Obowiązki importerów systemów AI
Obowiązki podmiotów stosujących AI
Kary pieniężne za naruszenie AI Act
Data publikacji: 20.09.2024