Dbamy o Twój biznes

Pomagamy szybko i profesjonalnie

Rejestr zgłoszeń wewnętrznych

Organizacje zobowiązane na mocy ustawy z dnia 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych mają jednoczesny obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń wewnętrznych. Rejestr taki prowadzić powinny również podmioty, które nie mają formalnego obowiązku przyjęcia procedury, ale dobrowolnie tę procedurę przyjęły.

Wpisu do rejestru zgłoszeń wewnętrznych dokonuje się na podstawie zgłoszenia wewnętrznego, które sygnalista kierować może ustnie lub pisemnie (w tym także drogą elektroniczną).

Ustawa reguluje precyzyjnie zakres informacji jakie winny znaleźć się w rejestrze, a mianowicie:

  • numer zgłoszenia;
  • przedmiot naruszenia prawa;
  • dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
  • adres do kontaktu sygnalisty;
  • data dokonania zgłoszenia;
  • informacja o podjętych działaniach następczych;
  • data zakończenia sprawy.

Treść tego rejestru jest zatem swoistą wizytówką podmiotu prawa zobligowanego do obsługi zgłoszeń sygnalistów, bowiem szeroki zakres podlegających rejestracji informacji wymusza rzetelne i dogłębne pochylenie się nad przedmiotem zgłoszenia.

Warto pamiętać, iż na gruncie ochrony danych osobowych podmiot prawny jest administratorem danych osobowych zgromadzonych w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych. W przypadku, gdyby podmiot prawny zdecydował się powierzyć prowadzenie rejestru podmiotowi zewnętrznemu, zajdzie konieczność zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 28 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO).

Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

Należyta obsługa zgłoszeń dokonywanych przez sygnalistów wymaga przygotowania odpowiedniej klauzuli informacyjnej uwzględniającej wymogi art. 13 RODO.


🔝compliance - wszystkie wpisy


Data publikacji: 01.07.2024

Kontakt

Borek Doliński Radcowie Prawni spółka jawna

ul. Grunwaldzka 224b/9, 60-166 Poznań

office@bdrp.pl

[0048] 530 001 500 // 510 551 991

O nas

Specjalizujemy się w obsłudze prawnej biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem branży IT.

Oferujemy najwyższą jakość świadczonego wsparcia prawnego, wysoką responsywność i osobiste zaangażowanie wspólników Kancelarii.