Dbamy o Twój biznes

Pomagamy szybko i profesjonalnie

Wycofanie systemu AI z rynku UE

W jednym naszych wpisów poświęciliśmy uwagę administracyjnym karom pieniężnym nakładanym na operatorów systemów AI (dostawców, importerów lub dystrybutorów) za nieprzestrzeganie obowiązków wynikających z AI Act. Oczywiście sankcje te są dotkliwe, wszakże sięgają nawet 35 mln EUR. Jednak o wiele dotkliwszą dla operatora sankcją może się okazać zakaz udostępniania lub oddawania do użytku systemu AI, względnie nakaz wycofania takiego systemu z obrotu. Taką decyzję może podjąć organ nadzoru rynku jednego państwa członkowskiego, z tym że docelowo taki środek będzie obowiązywał na terytorium całej Unii Europejskiej! Finalnie operator takiego systemu straci źródło dochodu, a straty te mogą znacznie przewyższać wysokość kary pieniężnej nawet w maksymalnej wysokości. Warto zatem przyjrzeć się bliżej mechanizmowi stosowania tej sankcji.

Środek tymczasowy w celu zakazu udostępniania lub oddawania do użytku systemu AI może być orzekany przez organ nadzoru rynku danego państwa członkowskiego na podstawie art. 79 ust. 5 AI Act. Mechanizm nakładania takiego środka wygląda następująco:

  1. Organ nadzoru rynku państwa członkowskiego ma wystarczające powody, aby uznać, że system AI stwarza ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa lub praw podstawowych osób (np. dla demokracji, praworządności lub ochrony środowiska), wobec czego przeprowadza ocenę danego systemu AI pod względem jego zgodności ze wszystkimi wymogami i obowiązkami wynikającymi z rozporządzenia.
  2. W przypadku gdy ocena wykaże, że system AI nie jest zgodny z wymogami i obowiązkami ustanowionymi w AI Act, operator systemu AI zostanie zobowiązany do podjęcia wszelkich odpowiednich działań naprawczych, aby zapewnić zgodność tego systemu z rozporządzeniem w terminie nie dłuższym niż 15 dni roboczych. Te działania muszą zostać podjęte przez operatora wobec wszystkich jego systemów, także tych nie poddanych kontroli.
  3. Jeżeli działanie systemu AI wykracza poza obszar państwa członkowskiego, w którym działa organ nadzoru rynku, organ ten informuje Komisję Europejską oraz pozostałe państwa członkowskie UE o wynikach kontroli.
  4. W przypadku niepodjęcia przez operatora systemu AI odpowiednich działań naprawczych w wyznaczonym terminie, organ nadzoru rynku podejmuje wszelkie niezbędne środki tymczasowe w celu zakazania lub ograniczenia udostępniania lub oddawania do użytku systemu AI na podległym mu rynku krajowym, lub w celu wycofania produktu lub samodzielnego systemu AI z tego rynku lub z użytku. Organ ten niezwłocznie powiadamia o zastosowanych środkach Komisję oraz pozostałe państwa członkowskie.
  5. Komisja Europejska oraz organy nadzoru rynku w pozostałych państwach członkowskich mają prawo wnieść sprzeciw wobec wydanego środka tymczasowego w terminie 3 miesięcy od dnia ich powiadomienia przez organ nadzorczy, który zastosował środek tymczasowy, a jeżeli w grę wchodzi naruszenie praktyk zakazanych wymienionych w art. 5 AI Act, termin ten skraca się do 30 dni. Brak sprzeciwu wobec środka tymczasowego oznacza, że przyjęty środek uznaje się za uzasadniony.
  6. W przypadku wniesienia sprzeciwu, Komisja dokonuje jego oceny w drodze konsultacji prowadzonych z organem, który zastosował środek tymczasowy oraz z operatorem systemu AI.
  7. Komisja Europejska rozstrzyga czy środek krajowy jest uzasadniony w terminie 6 miesięcy (bądź 60 dni w przypadku nieprzestrzegania zakazu praktyk zakazanych) od dnia jej powiadomienia, a następnie powiadamia o swej decyzji organy nadzoru rynku we wszystkich państwach członkowskich.
  8. W przypadku gdy Komisja uzna, że środek podjęty przez dane państwo członkowskie jest uzasadniony, wszystkie państwa członkowskie zapewniają podjęcie bez zbędnej zwłoki odpowiednich środków ograniczających w odniesieniu do danego systemu AI, takich jak zobowiązujące do wycofania tego systemu AI z ich rynku (art. 81 ust. 2 AI Act). O podjętych środkach państwa członkowskie informują Komisję. Uzupełniająco należy dodać, że w przypadku gdy Komisja uzna środek krajowy za nieuzasadniony, zainteresowane państwo członkowskie cofa dany środek oraz informuje odpowiednio Komisję.

Warto podkreślić, iż z punktu widzenia interesów operatora systemu AI, ratunkiem przed zastosowaniem względem niego tak dotkliwej sankcji (już po nałożeniu środka tymczasowego), jest aktywny udział w procedurze konsultacyjnej prowadzonej przed Komisją Europejską. Dzięki temu możliwe będzie przedstawienie argumentacji podważającej zasadność zastosowania owego środka. Gra będzie się toczyć o ogromną stawkę, zwłaszcza gdy system AI będzie miał zasięg ponadnarodowy.


Wpisy powiązane:

Kary pieniężne za naruszenie AI Act 

Zakazane praktyki AI

Ogólne wymogi dla systemu AI

Obowiązki dostawców systemów AI

Obowiązki podmiotów stosujących AI


🔝Prawo AI - wszystkie wpisy


Data publikacji: 26.02.2025

Kontakt

Borek Doliński Radcowie Prawni spółka jawna

ul. Grunwaldzka 224b/9, 60-166 Poznań

office@bdrp.pl

[0048] 530 001 500 // 510 551 991

O nas

Specjalizujemy się w obsłudze prawnej biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem branży IT.

Oferujemy najwyższą jakość świadczonego wsparcia prawnego, wysoką responsywność i osobiste zaangażowanie wspólników Kancelarii.