Dbamy o Twój biznes

Pomagamy szybko i profesjonalnie

Umowa z zagranicznym kontrahentem

Zawarcie umowy z kontrahentem z zagranicy wiąże się z kilkoma dodatkowymi pytaniami natury prawnej, które postawić powinien sobie przedsiębiorca. Pięć podstawowych z nich to: (1) jakiemu prawu podlegać będzie umowa? (2) w jakim języku zawrzeć umowę? (3) jaki sąd rozstrzygać będzie spory umowne? (4) jak zabezpieczyć egzekucję świadczeń należnych od kontrahenta? (5) Czy dojdzie do transferu danych osobowych poza EOG?

Podpisując umowę z zagranicznym kontrahentem rozważmy więc w szczególności następujące kwestie formalne:

  • Prawo właściwe dla umowy – zdecydowanie warto zadbać o to by umowa podlegała prawu polskiemu. Po pierwsze, przedsiębiorca będzie lepiej orientował się w swojej sytuacji prawnej. Po drugie, obsługa prawna umowy, a także ewentualnych sporów prawnych powstałych w związku z umową będzie tańsza i łatwiejsza do pozyskania. Przedsiębiorcy często nie zdają sobie bowiem sprawy, że polski prawnik nie jest w stanie rzetelnie zweryfikować umowy opartej o prawo obce. Po trzecie wreszcie, jeśli rozstrzygnięcie sporu poddane zostanie sądowi polskiemu, sąd ten będzie mógł rozstrzygnąć spór bez konieczności korzystania z biegłych z zakresu prawa obcego, co z kolei pozwoli przyspieszyć rozpoznanie sporu i ograniczyć koszty związane ze sporem. Do umowy zawsze warto wprowadzić zapis mówiący, że umowa podlega prawu polskiemu z wyłączeniem odmiennych zapisów ewentualnych umów i konwencji międzynarodowych, w szczególności zaś tzw. konwencji wiedeńskiej (Konwencji Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów, sporządzonej w Wiedniu dnia 11 kwietnia 1980 r.). Brak wprowadzenia takiego zapisu może skutkować tym, iż podlegać będzie ona prawu obcemu. O tym, jakie prawo będzie właściwe dla umowy, decydować może w pierwszej kolejności w/w konwencja wiedeńska oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (tzw. Rzym I).

  • Język umowy – umowy transgraniczne zawierane są najczęściej w wersji dwu- lub trójjęzycznej. Często umowę zawiera się w językach ojczystych obu Stron oraz dodatkowo w języku trzecim – znanym dla obu Stron – najczęściej jest to język angielski. Pojawia się wówczas pytanie jak rozstrzygać ewentualne rozbieżności w poszczególnych wersjach językowych umowy. Najprostszym sposobem na uniknięcie kłopotów wynikających z niedokładnych tłumaczeń jest wprowadzenie zapisu umowy, rozstrzygającego którą wersję językową należy traktować za decydującą. Zdecydowanie warto zadbać o to by była to wersja napisana w języku, którym przedsiębiorca włada. W przeciwnym razie przedsiębiorcę spotkać może bardzo nieprzyjemna niespodzianka wynikająca z odmiennych zapisów wersji językowej nieznanej dla przedsiębiorcy a decydującej dla rozumienia umowy.

  • Sąd właściwy dla rozstrzygania sporów – podobnie jak w przypadku prawa właściwego dla umowy, warto zadbać by podlegała ona jurysdykcji sądów polskich. Najprościej zagwarantować to sobie poprzez wprowadzenie do umowy odpowiedniego zapisu, mówiącego iż wszelkie spory powstałe w związku z umową rozstrzygać będzie sąd polski właściwy ze względu na naszą siedzibę. Zalety takiego rozwiązania są tożsame z tymi, które opisane zostały powyżej w akapicie dotyczącym prawa właściwego dla umowy. W przypadku braku takiego zapisu, o tym jaki sąd rozstrzygać będzie spór powstały w związku z umową, decydować będzie najczęściej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1215/2012 z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych (tzw. Bruksela I bis).

  • Zabezpieczenie egzekucji świadczeń należnych od kontrahenta zagranicznego – pamiętać należy o tym, iż niezależnie od zastrzeżenia, że spory wynikłe na tle umowy rozstrzygane będą przez sądy polskie i zgodnie z prawem polskim, egzekucja orzeczeń sądowych w przypadku kontrahentów zagranicznych prowadzona musi być przez zagraniczne organy egzekucyjne, co generować może dodatkowe problemy oraz wyższe koszty. Tak ważnym jest więc, zwłaszcza w przypadku niesprawdzonych kontrahentów, którzy swą siedzibę mają poza obszarem Unii Europejskiej, by należycie zabezpieczyć możliwość egzekucji świadczeń należnych od kontrahenta. Najlepszym na to sposobem jest oczywiście prowadzenie sprzedaży w oparciu o pełną przedpłatę. Nie są rzadkimi sytuacje gdy sprzedaż bardzo wartościowego towaru dokonana poza obszar UE w oparciu o kilkunastu-procentową zaliczkę wygenerowała olbrzymią stratę gdyż sprzedawca nigdy nie otrzymał pozostałej części zapłaty za dostarczony towar. Na przedpłatę nie zawsze godzi się jednak kontrahent, ponadto nie stanowi ona zabezpieczenia wszelkich roszczeń – np. roszczeń kupujących wynikających z wadliwości zakupionych produktów. Inne możliwości zabezpieczenia swego interesu to np. ustanowienie odpowiedniej gwarancji bankowej przez kontrahenta, założenie rachunku escrow i zdeponowanie na nim określonych sum przez kontrahenta, czy też w ostateczności, ubezpieczenie transakcji u ubezpieczyciela, który przejmie ryzyko otrzymania przez przedsiębiorcę płatności za towar/usługę. Ta ostatnia opcja nie należy do tanich, stąd przedsiębiorcy korzystają z niej stosunkowo rzadko, niemniej uchronić może ona przed olbrzymią stratą, stąd w pewnych przypadkach warto ją rozważyć. Ciekawym zabezpieczeniem dla kupujących jest również możliwość wstrzymania określonej części płatności za towar do upływu okresu gwarancji.

  • Transfer danych osobowych poza EOG – podpisując umowę z zagranicznym kontrahentem rozważyć powinniśmy, czy w ramach zawartej umowy nie będziemy przekazywać naszemu zagranicznemu kontrahentowi danych osobowych. Jeśli tak, powinniśmy zweryfikować czy nie dojdzie w ten sposób do transferu danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy - co wymusza odpowiednie zabezpieczenie danych osobowych, w sposób zgodny z przepisami RODO.


Data publikacji: 06.08.2018.

Kontakt

Borek Doliński Radcowie Prawni spółka jawna

ul. Macieja Palacza 96/1, 60-274 Poznań

office@bdrp.pl

[0048] 530 001 500 // 510 551 991

O nas

Specjalizujemy się w obsłudze prawnej biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem branży IT.

Oferujemy najwyższą jakość świadczonego wsparcia prawnego, wysoką responsywność i osobiste zaangażowanie wspólników Kancelarii.